15 tips om beter te slapen!

Sokken aan en huisdieren buiten...

Jurgen Swinnen
Beter slapen dankzij vaste slaaprituelen: tips om vlot in slaap te vallen

Dat een goede nachtrust belangrijk is voor je mentale en fysieke gezondheid, hoeven we je niet meer te vertellen. Het wordt zelfs opnieuw bevestigd door een nieuw rapport van de "Global Council on Brain Health", een wereldwijd samenwerkingsverband van wetenschappers, gezondheidswerkers en experten. Dat benadrukt onder andere het belang van voldoende kwalitatieve slaap om ook op latere leeftijd mentaal scherp te blijven.

Professor James Goodwin, hoofdwetenschapper bij de Britse instelling 'Age UK" zegt hierover: "Slapen is iets wat we allemaal vanzelfsprekend vinden, maar we moeten echt beseffen dat voldoende slaap krijgen cruciaal is naarmate we ouder worden, want het helpt ons te beschermen tegen tal van problemen die een invloed hebben op zowel ons brein als ons lichaam."

15 tips voor een betere nachtrust!

In hun rapport schuiven de wetenschappers 15 tips naar voren voor een betere nachtrust:

  1. 01. Blijf niet in bed liggen als je de slaap niet kunt vatten. Zoek een andere plaats om je te ontspannen en ga pas weer naar bed zodra je je slaperig voelt.

  2. 02. Spendeer niet te veel tijd in bed als je wakker bent. Door minder tijd in bed door te brengen, verbeter je de kwaliteit van je slaap. Als je bijvoorbeeld 7 uur slaapt, spendeer je best maximaal 7,5 uur in bed en geen 9 of 10 uur.

  3. 03. Een warm bad, zo'n 2 à 3 uren voor je gaat slapen kan de slaap bevorderen.

  4. 04. Als je koude voeten hebt, zal je minder last hebben van wek-prikkels als je je sokken aanhoudt.

  5. 05. Moeilijke discussies of een ruzie net voor het slapengaan, zijn niet bevorderlijk voor je nachtrust.

  6. 06. Ligt je 's nachts vaak te piekeren? Probeer dan 's ochtends een kwartiertje 'piekertijd' in te lassen. Concentreer je dan op de dingen die je 's nachts wakker houden.

  7. 07. Probeer relaxatie-, ademhalings- en meditatie oefeningen. Bij sommige mensen helpen die om de slaap te vatten en minder gewekt te worden.

  8. 08. Bepaal voor jezelf wat je comfortabelste slaaphouding en omgeving is. Test bijvoorbeeld verschillende hoofdkussens.

  9. 09. Slaap niet overdag. Voel je toch nood aan een dutje, beperk dat dan tot maximum dertig minuten kort na de middag.

  10. 10. Het is mogelijk dat je meer slaapt dan je denkt. Als je toch het gevoel hebt dt je te weinig slaap hebt, praat er dan es over met je huisdokter.

  11. 11. Ban smartphone, TV en ander elektrische toestellen uit je slaapkamer. Gebruik je slaapkamer om te slapen...

  12. 12. Hou je slaapkamer stil en donker. Als je 's nachts toch licht moet maken, is een zacht amberkleurig licht beter dan fel licht. Vervang witte of blauwe lampen door nachtlampjes met een rode filter bijvoorbeeld.

  13. 13. Zorg ervoor dat de temperatuur in je slaapkamer aangenaam aanvoelt en het (in)slapen bevordert.

  14. 14. Hou huisdieren die je slaap verstoren uit de slaapkamer.

  15. 15. Eet en drink niet te veel in de laatste drie uren voor je gaat slapen.

Bron: telegraph.co.uk 

Lees ook: De kracht van ochtendlicht!