De kracht van ochtendlicht!

Waarom je vermoeider kan zijn tijdens grijze winterdagen

Sleepy®, Jurgen Swinnen


Ochtendlicht werkt als een schakelaar


Ochtendlicht is blauw en remt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. Je wordt er dus 'wakker' van. De kracht van licht is onbeschrijfelijk groot. De invloed is merkbaar in de energie die je krijgt, wat je proeft en je humeur. Het speelt een zeer belangrijk rol bij de aanmaak van hormonen als serotonine, testosteron en melatonine en is dus zeer bepalend voor je slaapritme.  

Gemma Venhuizen beschrijft in haar boek 'Licht' (Atlas Contact) de moeilijkheden die avondmensen ondervinden in onze 'ochtend georiënteerde' maatschappij.  "Of laat naar bed gaan en vroeg opstaan en zo mogelijk een slaaptekort opbouwen, of laat opstaan en te weinig licht krijgen. En net daardoor kampen avondmensen regelmatiger met depressies, blijkt uit onderzoek." hiermee beschrijft Gemma de dualiteit van avondmensen in haar boek. In de verenigde staten loopt er onderzoek naar relaties tussen de 2 verschillende types. Met andere woorden past een ochtendmens relationeel bij een avondmens?

Kunstlicht en daglicht lijken op elkaar, en toch is er een groot verschil. Zelfs met bewolkt weer is het natuurlijke licht onvervangbaar en dat heeft met de intensiteit ervan te maken. Een kantoor bijvoorbeeld biedt ca. 500 lux lichthoeveelheid, tijdens een dag met sluierbewolking meet men nog steeds 10.000 lux lichthoeveelheid. 

Er bestaan technische oplossingen, zoals een lichtbril of lichtschermen, die je kan gebruiken tijdens de donkere winterperiode. Lichttherapie heeft intussen echt haar nut bewezen. Vooral mensen met slaapproblemen kunnen (met begeleiding) veel resultaat zien. Gemma geeft aan dat we tijdens grauwe en grijze winterdagen tot 90.000 lux lichteenheden te kort komen. Haar conclusie is duidelijk 'zonlicht is onvervangbaar'! 

Gemma Venhuizen: Licht - De invloed op lichaam en geest, uitgegeven bij Atlascontact