Fris slapen en gezond opstaan?

Ontdek deze 6 handige tips!

Jurgen Swinnen
Beter slapen dankzij vaste slaaprituelen: tips om vlot in slaap te vallen

Verse lakens voor een fris en gezond gevoel

Je slaapcomfort is de basis voor een goede nachtrust. Met slaapcomfort bedoelen we niet alleen je matrasbodem, je matras en je hoofdkussen, maar ook je bedtextiel of beddengoed. Voor de keuze van aangepast bedtextiel kan je bij Sleepy terecht, bijvoorbeeld voor allergieën of als je fel transpireert. Wist je dat regelmatig je lakens en matrasbeschermers wassen en verversen ook een invloed kan hebben op je gezondheid?

Volgens Dr. Lisa Ackerley, gespecialiseerd in hygiëne, zou je minstens om de twee weken je beddengoed dienen te verversen, als je tenminste je gezondheid niet in gevaar wil brengen. De belangrijkste risicofactoren zijn volgens haar bacteriën, virussen en schimmels die - ook al zijn ze van nature vaak goedaardig - uiteindelijk een broeihaard van ziektekiemen kunnen worden indien de lakens niet regelmatig gewassen worden. Ook bij verkoudheid of griep is het belangrijk om je beddengoed schoon te houden. Indien mogelijk zou je de lakens bij ziekte om de dag best verversen om te voorkomen dat de infectie verder verspreidt of aan iemand anders wordt doorgegeven. 

Daarnaast geeft Dr. Ackerley nog enkele tips!

Tip1: Ververs je pyama of nachtkleding om de drie dagen.

Tip 2: Neem een douche voor je gaat slapen (of was op zijn minst je handen en je gezicht).

Tip 3: Heb je een huisdier? Leg overdag een deken over het bed om contact met de lakens te vermijden.

Tip 4: Vermijd eten in je bed.

Tip 5: Was je beddengoed minstens om de 2 weken.

Tip 6: Stofzuig en neem regelmatig je stof af in je slaapkamer.

bron: dailymail.co.uk