Ik ben nog niet moe!

Tips voor moeilijke slapertjes

Jurgen Swinnen
Beter slapen dankzij vaste slaaprituelen: tips om vlot in slaap te vallen

Kleine kinderen kunnen meesters zijn in het eindeloos rekken van het slaapritueel. “Ik ben nog niet moe!” “Ik heb nog dorst!” “Ik wil nog een kus…” “Waar is mijn knuffeldekentje?” En ondanks al je geduld kan er een punt komen waarop argumenteren niet meer helpt en uitstellen geen optie meer is. Want je kleine spruit moet toch ook zijn of haar uren slaap halen? Maar ook het omgekeerde kan vervelend zijn: kinderen die nog voor het ochtendgloren aan je bed staan. Klaarwakker en fris als een hoentje.

Als jij ook kinderen hebt die moeite hebben om te gaan slapen, weet dan dat je niet alleen bent. Uit onderzoek blijkt immers dat 43 procent van de ouders regelmatig uit zijn slaap werd gehouden door zijn kroost.

Wondermiddeltjes zijn er jammer genoeg niet, maar net zoals bij volwassenen, kom je al een heel eind met een goed slaapritueel en een positieve aanpak van het slaapgedrag van je kind. Om je hierbij te helpen, schreef ontwikkelingspsychologe Inge Glazemakers het boek “Slaap zacht! De weg naar een goede nachtrust voor kinderen én hun ouders”. Hierin legt ze uit welk slaaptype bij jouw kind hoort en welke technieken en tips in jouw gezin het meeste effect zullen hebben.

Maar het allerbelangrijkste is dat de psychologe je toont hoe je samen met je kind op een leuke manier kunt werken aan een betere nachtrust! Daarbij geeft ze een concreet antwoord op vragen als: hoeveel slaap heeft je kind eigenlijk nodig? Wat als je kind echt niet naar bed wil? Of wat als je kind altijd met het verkeerde been uit bed stapt? Hoe verjaag je angsten en nachtmerries? En hoe pak je bedplassen aan?

Een handig leesboek dat je heel wat slapeloze nachten kan besparen.

Het boek ‘Slaap zacht! De weg naar een goede nachtrust voor kinderen én hun ouders’ werd uitgegeven door Lannoo en kost 19,90 euro.

Lees ook: Kan je baby slecht slapen?