Is slapen op je linkerzijde beter voor je lichaam?

5 redenen waarom...

Jurgen Swinnen
Beter slapen dankzij vaste slaaprituelen: tips om vlot in slaap te vallen

We hebben allemaal onze eigen slaapgewoontes en onze slaaphouding is er daar één van. Zij-, buik- of ruglig… het is vaak een kwestie van gewoonte. In het boek ‘Haal energie uit je slaap’ van Johan Baetens kan je lezen dat zowat 2/3 van de bevolking in zijlig slaapt. Bijna 1/3 slaapt overwegend in ruglig en een minderheid slaapt overwegend op de buik.

Onze lighouding is niet alleen belangrijk bij de keuze van het juiste slaapcomfort, zodat ons hele lichaam, maar vooral de rug, hals en hoofd de juiste ondersteuning krijgen. Uit onderzoek dat gepubliceerd werd in het ‘Journal of Clinical Gastroenterology’, blijkt dat onze slaaphouding ook een invloed heeft op andere aspecten van onze lichamelijke gezondheid. De onderzoekers stelden nl. vast dat het gezonder is om op je linkerzijde te slapen. Hun bevindingen werden alvast samengevat in vijf conclusies:

1) Betere lymfedrainage: op je linkerzij slapen zou een positief effect hebben op de werking van het lymfesysteem, dat belangrijke voedingsstoffen vervoert en het lichaam reinigt door het verwijderen van afvalstoffen. Deze afvalstoffen worden aan de linkerzijde van het lichaam afgevoerd voordat ze worden afgescheiden. Op je linkerzij liggen ondersteunt dus de drainage.

2) Beter voor het hart Door op je linkerzijde te slapen wordt het bloed makkelijker door je lichaam gepompt, omdat de hoofdslagader naar links gebogen is. Door op je rechterzij te slapen, moet het bloed "bergopwaarts" gepompt worden.

3) Verbetert de vertering:  Wanneer je op je rechterzij slaapt, kan het maagzuur makkelijker in de slokdarm terugvloeien (het zogenaamde ‘brandend maagzuur’). Door op je linkerzij te slapen, kan het maagzuur niet terug in de slokdarm vloeien, omdat deze op de rechterkant van de maag uitkomt.

4) Werkt met onze natuurlijke anatomie samen:  De maag en de alvleesklier liggen links in het lichaam. Door op de rechterzijde te slapen, moet het lichaam tegen de zwaartekracht in werken, met extra druk op de maag en de alvleesklier.

5. Verlichting voor de milt:  Ook de milt – dit instaat voor het reinigen van ons bloed – bevindt zich aan de linkerzijde van ons lichaam. Afvalstoffen worden door het lymfesysteem naar de milt vervoerd, waar ze sneller door het lichaam kunnen worden uitgescheiden. Door op je linkerzij te slapen, kan de milt makkelijker haar taak uitvoeren.

Je slaaphouding is natuurlijk iets heel persoonlijks. Wil je tips over hoe je je slaaphouding kan veranderen of verbeteren? Vraag dan gerust advies aan je Sleepy-adviseur.

bron: Journal of Clinical Gastroenterology