Je slaapkamer inrichten als oase van rust

4 tips voor een rustige, prikkelarme slaapkamer

Sleepy®, Johan Baetens
Odoo afbeelding en tekstblok

De slaapkamer is de ruimte waarin je na een vermoeiende dag wil genieten van een verkwikkende nachtrust. Een passende inrichting helpt om een ontspannen atmosfeer te creëren. In dit artikel geven we je alvast enkele tips mee om van je slaapkamer een oase van rust te maken.

Maak het donker

Licht is niet bevorderlijk voor een goede nachtrust. Ook onze biologische klok is daar trouwens op ingesteld: ’s avonds is er minder licht, waardoor ons lichaam meer melatonine aanmaakt. Dat is een hormoon dat in onze pijnappelklier aangemaakt wordt en dat een invloed heeft op ons slaap-waakritme. Door de melatonine krijg je een slaperig gevoel en val je dus ook makkelijker in slaap.

Zorg ervoor dat je slaapkamer dus altijd goed verduisterd is. Goed gestoffeerde gordijnen, rolgordijnen of rolluiken zijn hiervoor het meest geschikt. Vermijd zeker ook het blauwe licht van computerschermen, tablets of smartphones in de slaapkamer. Dat houdt de aanmaak van melatonine namelijk tegen.

Zorg voor stilte

Liefst een kwart van de Belgen ondervindt hinder van nachtlawaai. Een cijfer dat in de grote steden soms oploopt tot de helft. Kies bij de inrichting van je slaapkamer dus voor een goede geluidsisolatie. Dubbele beglazing in de ramen of dikkere gordijnstoffen bieden hier hulp. Schakel ook alle toestellen uit, zoals een televisie of een radio. Die eisen de aandacht van je brein op, waardoor je niet tot rust komt.

Kies rustgevende kleuren

Uitstraling en design vormen belangrijke factoren bij de inrichting van je slaapkamer. Sommige mensen geven de voorkeur aan rustgevende kleuren voor de muren, het plafond en de vloer. Grijs, zandkleur, blauw, groen of zacht paars beperken prikkels tot een minimum. Anderen zijn dan weer te vinden voor vrolijke, levendige kleuren in de slaapkamer omdat ze dan ’s ochtends gemakkelijker hun slaapenergie kunnen activeren. Als je slaapkamer goed verduisterd is, levert dat geen probleem op bij het inslapen.

Het beddengoed heeft eveneens een grote impact op je slaapcomfort. Naast de kleuren en het design is ook het materiaal belangrijk. De textuur van de stof bepaalt of je lakens prettig aanvoelen. Je opteert het best voor de zachtheid van fijne katoenen stoffen, die zijn geweven in satijn of percale.

Niet te warm en niet te koud

Zorg voor voldoende verluchting in de slaapkamer. Als je ongezonde, zuurstofarme lucht inademt, heeft dit kwalijke gevolgen voor je slaapkwaliteit. Plaats indien gewenst een fijn aroma in je kamer: geuren zoals lavendel, kamille of mandarijn hebben een rustgevend effect op lichaam en geest.

Om gemakkelijk in te slapen en diep te slapen, bedraagt de ideale temperatuur 18 graden.



Lees ook: Waarom blauw licht je slaap verstoort