Slechte slaper? Trek er es op uit?

Kamperen om beter te slapen

Jurgen Swinnen
Beter slapen dankzij vaste slaaprituelen: tips om vlot in slaap te vallen

Slapeloosheid of de slaap niet kunnen vatten is een vaak voorkomend probleem. Een van de mogelijke oorzaken is onze blootstelling aan (kunstmatig) licht, dat niet bevorderlijk is voor een goede nachtrust. Ook onze biologische klok is daar trouwens op ingesteld want 's avonds is er minder licht, waardoor ons lichaam meer melatonine aanmaakt. Dat is een hormoon dat een invloed heeft op ons waak -en slaapritme. Door de melatonine krijg je een slaperig gevoel en val je dus ook gemakkelijker in slaap.

Bijzondere remedie tegen slecht slapen: kamperen!

In een onderzoek dat gepubliceerd werd in Current Biology pleiten wetenschappers van de universiteit van Colorado voor een wel heel bijzondere remedie tegen slapeloze nachten, kamperen! Dit kan vreemd klinken, al zit er een zeer verklaarbare uitleg achter. Want door je een weekend lang in de natuur af te zonderen -ver weg van alle tablets, smartphones, TV en andere kunstmatige lichtbronnen- wordt je biologische klok als het ware gereset. Voor dit experiment werd een groep proefpersonen bestudeerd tijdens een kampeertrip in de bossen van Colorado. Een weekend lang mochten ze geen kunstmatig licht gebruiken en de zon en het kampvuur waren hun enige lichtbronnen. Professor Kenneth Wright van de universiteit van Colorado duidt de resultaten als volgt: "De kampeertrip en dan vooral de afwezigheid van kunstmatig licht en flikkerende tablet -en smartphoneschermen heeft ervoor gezorgd dat de biologische klok van de kampeerders volledig gerest werd. De hoeveelheid melatonine in ons lichaam, het hormoon dat ons slaapritme regelt, is afhankelijk van het licht. Tijdens het kamperen hebben de kampeerders hun bioritme geleidelijk weer aan het natuurlijke ritme aangepast. In de bossen van Colorado werd het hormoon melatonine 1,5u vroeger aangemaakt dan in de thuissituatie." 

Natuurlijk is kamperen niet dé mirakeloplossing voor wie slaapproblemen heeft. Maar het experiment bevestigt wel iets wat we al langer weten, namelijk een verstoord bioritme, een gebrek aan natuurlijk licht overdag en te veel kunstmatig licht voor het slapengaan zijn niet bevorderlijk voor een goede nachtrust. De onderzoekers besluiten dan ook dat hun bevindingen een uitdaging vormen voor architecten. Zij kunnen er in de toekomst voor zorgen dat er meer natuurlijk licht binnenvalt in huizen en slaapkamers.

Lees ook: De kracht van ochtendlicht!