Waarom blauw licht je slaap verstoort

Vermijd schermen voor het slapengaan

Sleepy®, Johan Baetens
Waarom blauw licht je slaap verstoort

Waarom blauw licht je slaap verstoort

Tal van oorzaken kunnen aan de basis liggen van slaapproblemen. Blauw licht is bijvoorbeeld zo’n boosdoener die het ons knap moeilijk maakt om rustig in te slapen. En vaak beseffen we zelf niet eens in welke hoge mate we onszelf blootstellen aan deze lichtkleur. Vooral vlak voor het slapengaan is blauw licht te vermijden. Enkele tips en feiten op een rij.

Wat is blauw licht?

Blauw licht is het schijnsel dat geproduceerd wordt door digitale apparaten zoals je, smartphone of tablet. Ook de meeste led-lampen stralen dit kunstmatige, koele licht uit. Kortom, we worden eigenlijk voortdurend omringd door blauw licht. Zeker in de winter, wanneer de dagen kort en vooral donker zijn.

Biologische klok

Ieder van ons heeft een biologische klok, een soort inwendig horloge dat ons slaap- en waakritme bepaalt. Zo is de ene een ochtendmens, die in de vroege uurtjes barst van de energie, en is de ander het productiefst in de late avonduren. Licht beïnvloedt onze biologische klok: daglicht zet ons lichaam aan om de productie van het ‘slaaphormoon’ melatonine te verminderen, waardoor we wakker worden en aan de dag kunnen beginnen. Omgekeerd zorgt duisternis ervoor dat we meer melatonine aanmaken en dus slaperig worden.

Waarom verstoort blauw licht ons slaappatroon?

De cellen die lichtinformatie doorgeven aan onze hersenen, zijn gevoelig voor blauw licht en geven onze biologische klok het signaal door dat het dag is. Dat verklaart waarom het moeilijk inslapen is wanneer je ’s avonds laat nog mails beantwoordt op je laptop. Je hersenen zijn dan nog in ‘dagmodus’ onder invloed van het lichtschijnsel van je laptop.

Word je bewust van je ‘lichthygiëne’

Nog snel Facebook checken op je smartphone terwijl je al in bed ligt? Geen goed idee. Net zomin als filmpjes bekijken op je tablet slaapbevorderend werkt. Integendeel, ook hier werkt het blauwe licht onvermijdelijk in op je slaapritme. Het gevolg? Je kunt de slaap maar moeilijk vatten.

Er is nog een andere reden waarom deze activiteiten allesbehalve goed zijn voor je slaaphygiëne. Door je mails of Facebook te checken, blijf je je brein stimuleren, terwijl het net belangrijk is om ook mentaal tot rust te komen voor het slapengaan. Langzaam afbouwen is dus de boodschap. Lees een boek, neem tijd voor yoga- of ademhalingsoefeningen en breng zowel lichaam als geest tot rust. En… doe het licht op tijd uit. Je slaaphygiëne vaart er wel bij!