Waarom slapen zo belangrijk is

Haal energie uit je slaap

Sleepy®, Johan Baetens
Haal energie uit je slaap

Wat is slapen?

Volgens het van Dale woordenboek is slaap de ‘toestand van algehele rust, waarbij de zintuigen niet werken en het bewustzijn ophoudt’.

Uit deze zeer summiere definitie kan je alvast enkele functies van de slaap afleiden: tijdens het slapen krijgen ons lichaam en onze geest de kans om tot rust te komen en zich te herstellen. Slapen is een vitale functie en is even belangrijk als bijvoorbeeld gezond eten of voldoende bewegen.

De ‘algehele rust’ uit de definitie moet wel met een korreltje zout genomen worden. Want tijdens je slaap beweeg je heel wat. Deze bewegingen stimuleren de doorbloeding van de spierenvermijden langdurige drukpieken en bevorderen de rehydratatie van de tussenwervelschijven. Maar ook je hersenen zijn actief tijdens het slapen. Ze controleren constant alle lichaamsfuncties, ze herstellen beschadigde cellen en slaan nieuwe informatie op.

Slapen is een vitale functie en is even belangrijk als bijvoorbeeld gezond eten of voldoende bewegen.

Slapen kan opgedeeld worden in verschillende slaapfases, waarvan de diepe slaap en de REM-slaap (Rapid Eye Movement) ongetwijfeld de bekendste zijn. In functie van het aantal uren dat we slapen, doorlopen we vier à zes cycli, van telkens ongeveer anderhalf uur. Tijdens elke cyclus worden vijf stadia doorlopen. De eerste twee stadia worden gekenmerkt door een lichte slaap. De derde en vierde stadia zijn die van de diepe slaap.

De slaapfases


Tijdens deze fases ben je moeilijk te wekken en voltrekt zich het lichamelijk herstel. In de daarop volgende REM-slaapfases is de slaap minder diep en droom je. Tijdens deze slaapfases, ook droomslaap genoemd, is er een verhoogde hersenactiviteit die zorgt voor het psychish herstel.

Wat is slaapenergie?

Tijdens de verschillende slaapfases ontlaad je, heel je en laad je op, zowel fysiek, als mentaal en psychisch. Het resultaat is slaapenergie, de basis voor levensenergie.

Een hogere slaapenergie geeft uitzicht op een actieve, positieve en creatieve levensenergie.

Hoe bouw je slaapenergie op?

De processen die leiden tot slaapenergie gebeuren op een natuurlijke wijze. Op zich hoef je daar niets voor te doen. Maar je kan wel de mate waarin je slaapenergie genereert, sterk beïnvloeden door ervoor te zorgen dat je slaap zo natuurlijk mogelijk verloopt. Afhankelijk van je natuur kan dit een lange of een korte slaap zijn, maar het is belangrijk dat alle fasen van de slaap aanwezig zijn en voldoende intens.

Een natuurlijke slaap kan je bevorderen door:

  • ~ de juiste slaapomgeving te scheppen

  • ~ je voor te bereiden op de slaap

  • ~ het voor jou aangepaste slaapcomfort te voorzien

  • ~ een juiste slaaphouding aan te nemen

  • ~ een ochtendritueel. Dat kan ervoor zorgen dat je slaapenergie maximaal geactiveerd wordt.


Deze blog wil je helpen om je slaapenergie te maximaliseren en je actief en blijgezind te voelen bij het ontwaken. Haal er de tips uit die voor jou werken. En ontdek wat voor jou bijdraagt bij het ontwaken tot een maximale slaapenergie.