Zin om extra gemotiveerd aan je dag te beginnen?

Vroeg uit de veren geeft je extra energie!

Jurgen Swinnen
Beter slapen dankzij vaste slaaprituelen: tips om vlot in slaap te vallen

Het slaapritueel is de voorbereiding van ons lichaam en onze geest op het slapengaan. En dat verschilt van mens tot mens: van een warme thee over een zacht muziekje tot het lezen van een boek of enkele yogaoefeningen.

Maar er bestaat ook zoiets als een ochtendritueel. En dat is minstens even belangrijk voor een energieke dag als een goede nachtrust. Dat beweert alvast de Nederlandse personal trainer Sven Maarschalk. Hij stelt dat – als je een uurtje vroeger opstaat dan normaal – je vrolijker aan de dag begint dan mensen die nog slaapdronken aan hun dagtaak beginnen.

Ook in het boek ‘Haal energie uit je slaap’ van Sleepy-bestuurder Johan Baetens hebben we het trouwens over het belang van een ochtendritueel. Je leest er hoe het ervoor kan zorgen dat je slaapenergie maximaal geactiveerd wordt.

Volgens Sven Maarschalk is het een goed idee om je wekker een uur vroeger te zetten. Hoezo? Minder slaap betekent toch dat je je minder fris zal voelen? Niet helemaal. Wie ’s ochtends de tijd neemt om wakker te worden en wat aan lichaamsbeweging doet, komt vrolijker aan op het werk. Wie daarentegen tot het allerlaatste moment blijft liggen en in bed e-mails checkt op smartphone of tablet, dreigt al gestresseerd te zijn nog voor hij of zij goed en wel wakker is. En net dat zou een nefaste invloed hebben op ons humeur.

Maarschalk heeft het zelf over ‘The Miracle Morning’: wie de moeite doet om één uur eerder uit zijn bed te stappen, wordt fysiek en mentaal sterker. “Het gaat erom dat je niet direct in de stress, sleur en drukte van alledag stapt, maar eerst rustig iets voor jezelf doet,” zegt hij. “Daardoor vermijd je het gevoel dat het leven je 's ochtends opslokt en 's avonds weer uitspuugt.”

Bron: feelbetterfitness.nl